Dinsdag, 3 november 2015. - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Wim Willems - WaarBenJij.nu Dinsdag, 3 november 2015. - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Wim Willems - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 3 november 2015.

Blijf op de hoogte en volg Wim

04 November 2015 | Zuid-Afrika, Hermanus

We werden wakker gemaakt door de vogels die tegen het raam tikten. Het zonnetje schijnt. Nieuwsgierig hoe “De Wagenhuis” er uitziet in de morgenstond. Afgesproken is 8:00 uur te ontbijten.
Het was weer prachtig, zonnetje aan de hemel, dauw op het gras. Nog frisjes.
Het ontbijt wordt geserveerd in een ander gebouw. Naar binnen langs de keuken, waar de gastvrouw en gastheer zelf bezig zijn met de voorbereidingen. Een ruime ontbijtruimte. Onze tafel staat gedekt voor openstaande dubbele deuren met een mooi uitzicht over de weilanden naar de in volle zon liggende bergen. Er waren op deze locatie nog vier oudere dames als gast waar even een gesprek mee aangingen.
Na het ontbijt de koffers weer in de auto en afscheid nemen van de gastvrouw en gastheer. Natuurlijk niet zonder praatje over onze ervaringen tot nu toe en wat we nu nog allemaal gaan doen.
Weer op weg. Nu naar Hermanus. Het kustplaatsje wat bekend is vanwege de walvissen.
Onderweg niet veel bijzonderheden. Mooie natuur, hier en daar wat velden met druivenstokken.
Hermanus, gelegen aan een grote baai, is echt een kustplaatsje zoals we die in Nederland ook kennen. Veel hotels en guesthouses, vakantiewoningen en winkeltjes. En met name bekend om het walvis spotten.
Voor het inchecken zijn we te vroeg bij “Auberge Burgundy”. Niet zo erg. We willen toch eerst proberen mee te gaan op de boot om naar de walvissen te zoeken. Bij de receptie maakten ze voor ons een reservering en we konden onze koffers daar achterlaten.
Even een stukje rijden van de oude naar de nieuwe haven, waar de opstap/inscheep-plaats is.
Eerst nog wat gegeten. Eigenlijk wisten we niet wat we bestelden, maar we kregen gefrituurde sardines. Terug naar het kantoor van “Whale Watchers”. Hier kregen we een briefing van een enthousiaste gids, die ons wat vertelde over de walvissen en over de boort.
Inschepen en varen maar. Het was een boot met veel power en het water in de baai was door de wind een beetje onstuimig. Het was een wilde vaart naar de plek waar de walvissen in het water lagen.
Even zoeken en ja hoor, daar zag je een moeder met een jong. Een heel bijzondere ervaring weer. Natuurlijk met alles wat op de boot zit foto’s maken. Hopelijk zitten er een aantal goede bij.
Om 16:00 uur was de tour afgelopen en waren we weer aan wal. Inchecken dus. Zoals de naam van het guesthouse al doet verwachten, had het een beetje een Franse uitstraling. Het was niet zo bijzonder als de locatie hiervoor, maar de kamer was ruim en netjes. Daarna Hermanus verkennen. Langs de winkeltjes, die voor het overgrote deel al aan het sluiten waren, en de kraampjes met Afrikaanse souvenirs. Een ijsje gegeten en nog even op een terrasje gezeten. Een wijntje en een biertje. Daarna terug naar de kamer. Eventjes de oogjes dicht, daarna douchen en wat eten. Morgen naar Stellenbosch.